Nowe prawo ochrony konsumenta - szansa czy bariera

Coraz więcej przedsiębiorców sięga po e-commerce jako kanał dotarcia do klientów. Powinni zatem wiedzieć, że koniec roku przyniesie internetowym sprzedawcom duże zmiany. Jeśli nie dostosują się w porę do nowych przepisów, będą narażeni na ryzyko grzywny lub kary ze strony UOKiK. Muszą też liczyć się z możliwością utraty zaufania klientów, które w tej formie handlu jest towarem niezbędnym i wrażliwym.

E-commerce w Polsce rozwija się dynamicznie, rośnie znacznie szybciej niż handel ogółem. Według szacunków firmy analitycznej PMR sprzedaż detaliczna przez Internet w 2014 wyniesie ponad 27 mld zł, czyli o 15% więcej niż w roku 2013. Rok wcześniej wzrost wyniósł niespełna 13%.
Jednym z warunków dalszego rozwoju jest przełamanie nieufności internautów. Przed częstszymi zakupami online powstrzymują ich przede wszystkim brak możliwości sprawdzenia produktu, a także lęk, że zostaną oszukani. Strach przed oszustwem doskwiera 16,5% internautów - wg raportu Ceneo.pl "Bezpieczeństwo i zaufanie - filary polskiego e-commerce" z 2013 roku. Właściciele sklepów mają tego świadomość. Aż dwie trzecie z nich zdaje sobie sprawę z nieufności potencjalnych klientów.
Metodą przełamania tej bariery jest zwiększanie poczucia pewności, np. poprzez dłuższe okresy zwrotu produktów czy precyzyjne informowanie o płatnościach i zasadach zwrotu towarów - mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń Akademii PARP. Nowe prawo ochrony konsumenta odpowiada na te problemy. Choć nakłada na sklepy internetowe dodatkowe obowiązki, to jednocześnie zwiększa ochronę konsumentów i znosi część barier w prowadzeniu działalności na terenie całej UE.
Dla firm obciążeniem jest np. wydłużenie czasu na odstąpienie od umowy, który będzie wynosił nie 10, a 14 dni od otrzymania towaru. Z drugiej strony, otwierają się nowe perspektywy dla przedsiębiorców, którym ujednolicenie przepisów ułatwi działalność na rynkach UE. Mogą też liczyć na większą skłonność do e-zakupów na rodzimym rynku. Już w styczniu rusza kampania edukacyjna UOKiK skierowana do polskich konsumentów. Zwiększy się świadomość ich praw i poczucie bezpieczeństwa, co może skłonić do częstszego zapełniania internetowego koszyka. Przedsiębiorcy są jednak sceptyczni wobec nowych przepisów, widząc w nich przede wszystkim dodatkowe obciążenia, a nie impuls do rozwoju rynku.
Nowe przepisy o prawach konsumenta zaczną obowiązywać od 25 grudnia 2014 ‑ przypomina Aneta Grzyb-Hejduk. Prezenty pod choinkę będą zatem kupowane na starych zasadach. Jednak już po świętach sklepy muszą być gotowe do działania według nowych reguł. Zostało zatem niewiele czasu aby przygotować i wdrożyć zmiany. Sondaże wskazują, że tylko nieliczne firmy zabrały się do zmiany regulaminów i mechanizmów działania sklepów, a wiele nawet nie zna nowych regulacji.
W związku z nowelizacją prawa konsumenckiego zaktualizowane zostało szkolenie e‑learning Akademii PARP "E-biznes" - informuje Aneta Grzyb-Hejduk. Zmienione zostały treści w lekcjach omawiających warunki prawne prowadzenia e-biznesu oraz ochronę konsumenta. Uczestnicy szkolenia znajdą tu zarówno przepisy przejściowe, jak i nowe zasady odstąpienia od umowy, obowiązku informacyjnego względem konsumenta czy terminu na spełnienie świadczenia przez przedsiębiorcę.
Oprócz szkolenia "E-biznes", informacje o ochronie konsumenta zaktualizowane zostały również w szkoleniu e-learning "Zarządzanie jakością w MŚP". Uczestnicy Akademii PARP mogą korzystać łącznie z 46 szkoleń e-learning oraz 45 szkoleń mobilnych. W bezpłatnych szkoleniach mogą brać udział wszyscy przedsiębiorcy i pracownicy sektora MŚP oraz osoby planujące rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Projekt jest realizowany na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.


kontakt: Agnieszka Kucharska
tel. 22 5816 317
email: asz@estakada.pl